JENS ULLRICH
REFUGEES IN A STATE APARTMENT
11 MARCH – 7 MAY 2016

Jens Ullrich, Refugees In A State Apartment, 2015/2016<br>installation view VAN HORN, Düsseldorf 2016Jens Ullrich, Refugees In A State Apartment 012, 2015/2016<br>poster print on affiche paper, c. 2.5x3.5 m, variable, Courtesy VAN HORN, DüsseldorfJens Ullrich, Refugees In A State Apartment 022, 2015/2016<br> poster print on Affiche paper, c. 2.5x3.5 m, variable<br> Courtesy VAN HORN, DüsseldorfJens Ullrich, Refugees In A State Apartment 005, 2015/2016<br> poster print on Affiche paper, c. 2.5x3.5 m, variable<br> installation view VAN HORN, Düsseldorf 2016Jens Ullrich, Refugees In A State Apartment, 2015/2016<br> installation view VAN HORN, Düsseldorf 2016

Jens Ullrich, Refugees In A State Apartment 019, 2015/2016<br>poster print on Affiche paper, c. 2.5x3.5 m, variable<br> Courtesy VAN HORN, DüsseldorfJens Ullrich, Refugees In A State Apartment 016, 2015/2016<br>poster print on Affiche paper, c. 2.5x3.5 m, variable<br> Courtesy VAN HORN, DüsseldorfJens Ullrich, Refugees In A State Apartment 001,2015/2016<br> poster print on Affiche paper, c. 2.5x3.5 m, variable<br> installation view VAN HORN, Düsseldorf 2016Jens Ullrich, Refugees In A State Apartment 001, 2015/2016<br> poster print on Affiche paper, c. 2.5x3.5 m<br> Courtesy VAN HORN, Düsseldorf

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„Die metaphorische Mehrdeutigkeit eines Hauses zwischen Zufluchtsort, Wohnsitz, intimer Situation und historischem Kulturdenkmal scheint mir zu passen. In diesem Haus ist das Ankommen im selben Moment nah und fern. Aus einer anderen Perspektive betrachtet, erhalten die alten Dinge eine neue Bedeutung und unsere bisher unbeeinträchtigte Welt verliert ihr Gefühl von Geschütztsein.“ Jens Ullrich

In seinen Fotomontagen der Ausstellung „Refugees In A State Apartment“ verarbeitet Jens Ullrich seine Eindrücke die er rund um das LAGeSo in Berlin Moabit, der Zentralen Aufnahmestelle für Geflüchtete in Berlin, gemacht hat. Über mehrere Wochen dokumentierte er fotografisch die Situation vor Ort und kam mit den Wartenden ins Gespräch. Einige Personen auf den entstandenen Fotos montierte er in historische Schwarzweißaufnahmen einer Bremer Fabrikantenvilla, die nach der Insolvenz der Besitzer als Müttergenesungsheim, Offizierskasino, Krankenhaus, Flüchtlingsheim und Klinik für Drogenabhängige genutzt wurde und heute zum Verkauf steht. Fremd bei der Ankunft, bewegen sich die Wartenden in einer Art Niemandsland. In seinen Fotomontagen imaginiert Ullrich einen neuen Lebensraum – geflüchtete Menschen inmitten eines geschmackvoll eingerichteten Hundertzimmerhauses. Für einen flüchtigen Moment nehmen sie Platz in den prunkvollen Interieurs – eine fremdartige Atmosphäre entsteht, changierend zwischen Intimität und Entwurzelung. Das Medium des Plakats bricht mit dem privaten Raum und macht diesen öffentlich – wie die vorherigen Ausstellungen dieser Arbeiten auf dem Vorplatz des ZKM in Karlsruhe und vor dem Haus der Berliner Festspiele eindrücklich zeigten.

Jens Ullrich, geboren 1968 in Tukuju/Tanzania, studierte an der Kunstakademie Düsseldorf und lebt seit 2008 in Berlin. Seine Arbeiten wurden in zahlreichen Ausstellungen gezeigt, u.a. im Kunstverein Hannover, der Tate Modern, London, dem Museum Sztuki, Lodz, der Glucksman Gallery, Cork und dem Museum Abteiberg, Mönchengladbach. Viele Jahre lang hat er mit befreundeten Künstlern private Ausstellungsräume betrieben. Jens Ullrich geht oft von vorgefundenem Bildmaterial aus, um dann einzelne Teile daraus zu neuen Motiven zusammenzufügen. Seit einigen Jahren entstehen Fotomontagen, die immer Fragen der menschlichen Existenz zum Anlass haben. Refugees In A State Apartment ist seine vierte Einzelausstellung bei VAN HORN.

” The metaphoric ambiguity of a house between being a refuge, a place to live, an intimate situation or even a cultural monument somehow seems apposite. In this house, arrival is both very close and far away. Seen from another perspective, the old things receive new meaning and our unaffected world loses its sense of protection.” (Jens Ullrich)

In his photomontages for “Refugees in A State Apartment” Jens Ullrich processes impressions which he gained around the LAGeSo in Moabit, the central admitting facility for refugees in Berlin. For several weeks he photographically documented the local situation and got into conversations with the waiting refugees . Some people on the resulting photos were montaged by Ullrich into historical black and white photographs of a Bremen merchant’s Villa, which was used after the bankruptcy of the owner as a convalescent home for mothers, an officers’ mess, a hospital, a refugee home and a clinic for drug addicts – currently it is for sale. Foreign upon arrival, the waiting refugees are existing within a kind of no man’s land. In his photomontages Ullrich imagines a new habitat: escaped people positioned in a tastefully furnished villa. For a fleeting moment they take place in magnificent interiors; a strange atmosphere arises, alternating between intimacy and uprootedness. The medium of the placard is breaking with the private space in the photographs and makes it public – as the previous exhibitions in the park of the ZKM in Karlsruhe and in front of the house of the Berliner Festspiele showed.

Jens Ullrich, born in 1968 in Tukuju / Tanzania, studied at the Düsseldorf Art Academy and lives in Berlin since 2008. His work has been shown in numerous exhibitions, among others at the Kunstverein Hannover, the Tate Modern (London), the Museum Sztuki (Lodz), the Glucksman Gallery (Cork) and the Museum Abteiberg (Mönchengladbach). For many years he has organised exhibitions with artist friends in private showrooms. Jens Ullrich’s work frequently begins with found images, which are then assembled into new motifs. For several years now he works with photomontages, which always question the human existence. Refugees In A State Apartment is his fourth solo-exhibition at VAN HORN.