JOANNE GREENBAUM
EVERYTHING IS PERFECT IN ALL WAYS
18 MARCH – 12 MAY 2017

Joanne Greenbaum, Untitled, 2016<br>oil, acrylic, ink, marker, pencil on canvas, 178 x 165 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, Untitled, 2016<br>oil, acrylic and marker on canvas, 36 x 24“/ 91,5 x 61 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, Untitled, 2016<br>oil, acrylic, flashe & marker on canvas, 91,5 x 61 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, Untitled, 2016, acrylic and oil on canvas, 152,5 x 127 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017
Joanne Greenbaum, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, Untitled, 2015<br>flashe, oil, ink on canvas, 152,5 x 127 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, Untitled, 2016<br>oil, acrylic, ink, flashe & marker on canvas, 152,5 x 127 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, Untitled, 2016, oil, acrylic, flashe & marker on canvas, 152,5 x 127 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017
Joanne Greenbaum, Untitled, 2016<br>oil, acrylic and marker on canvas, 91,5 x 61 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, Untitled, 2013<br>oil & ink on linen, 40,5 x 30,5 cm, installation view "Everything is perfect in all ways, VAN HORN, Düsseldorf 2017Joanne Greenbaum, Untitled, 2016<br>oil, acrylic and marker on canvas, 91,5 x 61 cm, installation view "Everything is perfect in all ways", VAN HORN, Düsseldorf 2017for english version please scroll downVAN HORN zeigt in einer zweiten Einzelausstellung neue Malerei der amerikanischen Künstlerin Joanne Greenbaum.
Joanne Greenbaum *1953, gilt als “Mutter” und Vorbild einer jungen Generation US-amerikanischer abstrakter Malerinnen und Maler. Das ‚organisierte Chaos’ oder die ‚chaotische Organisation’ sind nur Behelfsformulierungen, um annährend die Ambivalenz in Joanne Greenbaums Arbeiten sprachlich zu fassen. In lodernd schrillen Farben prallen geometrisch anmutende Formenkonstellationen auf einen prozesshaften, gestischen Farbauftrag. Greenbaums abstrakte Malerei changiert spielerisch zwischen scheinbarer Regelhaftigkeit konstruktiver Gerüste und impulsiver Erkundung von Farbe. Unterstützt wird diese Reibung durch die Verwendung verschiedenster Techniken: vom vibrierend dünnen Auftrag eines Buntstifts über opake Acryl- und Ölfarbe sowie fluoreszierenden Marker. In der Überlappung, Schichtung und Durchdringung der Formen und Farben entstehen komplexe Bildkosmen mit Tiefendimensionen, die die Zweidimensionalität der Bildfläche aufreissen. Obgleich sich Greenbaum der Grenzen der Leinwand bewusst ist und diese in der Malerei mit farbigen Eckelementen zum Ausdruck bringt, rahmen diese eine unbändige Bildwelt, welche der Bildfläche trotzt.
Dennoch sind Greenbaums Arbeiten nicht rebellisch, sondern jonglieren spielerisch und phantasievoll mit einem ganz eigenem Farb- und Formenvokabular, welches durch sich wiederholende Strukturen bildübergreifend komplexe Zusammenhänge herstellt. In diesem Spiel sind Fehler erlaubt, denn sie werden nicht als Makel gewertet, sondern als zufällige unbewusste Gesten, welche gerade durch ihre Fehlerhaftigkeit vollkommen sind. Besonders der teils nervöse, zeichnerische Malhabitus erinnert in diesem Zusammenhang an Produktionsstrategien – wie etwa die „écriture automatique“, der sich u.a. die Surrealisten widmeten – die das Spontane und Unbewusste aufwerfen.
Im Oeuvre von Greenbaum findet man weitere Anleihen an Kunstströmungen des 20. Jahrhunderts, deren Spuren sich subtil in die dennoch autonome Position in der Malerei integrieren. Neben Elementen des Kubismus, des Abstrakten Expressionsmus sowie der angrenzenden Farbfeldmalerei schreiben sich Reminiszenzen an russische Konstruktivisten fort. Diese kunsthistorischen Bezüge werden durch eine alltagskulturelle Prägung erweitert: Hier können sowohl Comic- als auch Street-Art Inspirationsquelle sein; ebenso wie ein Zettel mit Telefonkritzeleien.
Als Resultat steht ihre Malerei für eine abstrakte Formbildung, die diagrammatische und ornamentale Assoziationen aufwirft, Räume entstehen lässt und die Abstraktion durch eine Bezughaftigkeit ergänzt – sie aus einem klaustrophobischen Zustand befreit, wie Greenbaum es selbst bezeichnet.

Joanne Greenbaum *1953, lebt und arbeitet in New York. Studium der Malerei am Bard College. Für die junge Künstlergeneration stellt sie eine Vorreiterrolle im Bereich der abstrakten Malerei da und hat einen hohen Einfluss auf die New Yorker Kunstszene.
Solo- und Gruppenausstellungen u.a. im MoMA PS1, New York; CCA Andratx, Mallorca; Museum Abteiberg, Möchengladbach; Haus Konstruktiv Museum, Zürich und in der Chinati Foundation, Marfa, Texas. Zudem ist sie in diversen institutionellen Sammlungen weltweit vertreten wie zum Beipiel im Herbert F. Johnson Museum of Art, Ithaca; Museum Abteiberg, Mönchengladbach; Haus Konstruktiv Museum, Zürich; Rose Art Museum, Waltham und CCA Andratx, Mallorca.

In a second solo exhibition, VAN HORN shows new paintings by the US-american artist Joanne Greenbaum.
Joanne Greenbaum *1953 is considered as “mother” and role model of a younger generation of US-american abstract painters. The “organized chaos” or “chaotic organization” are merely a makeshift to describe the ambivalence in Joanne Greenbaum’s work. In dazzling loud colors her compositions oscillate between geometrical forms and a processual, gestural brushstoke – a play between an apparent regularity of structure and the impulsive exploration of color. This tension in her work is supported by the use of a variety of techniques: from the vibrant and thin application of colored pencil to opaque acrylic and oil colors, as well as fluorescent markers. Due to the overlapping, layering and the pervasive fusion of form and color a complex visual cosmos of deeper dimensions arises and breaks with the two-dimensionality of the surface. Although Greenbaum is aware of the boundaries of the canvas and expresses them by painting colored corner elements, the canvas is just the frame of a wild and boundless imagery which defeats the image surface.
Nevertheless, Greenbaum’s works are not rebellious. They are juggling playfully and imaginatively with their distinct color and form vocabulary and create complex correlations in her oeuvre through repetitive elements. In this artistic game, mistakes are allowed, because they are rather perceived as random unconscious gestures, which are perfectly precise because of their imperfection. In this context the partly nervous, graphical brushstroke is reminder of specific artistic strategies – such as the “écriture automatique” of the Surrealists – which bears the Spontaneous and the Unconscious.
Greenbaum’s Oeuvre contains also other elements which seem to be inspirated by Art Movements of the 20th century and are subtly integrated into her autonomous stance in painting. In addition to elements of Cubism, Abstract Expressionism and the adjacent Color Field Painting, there are reminiscences to Russian Constructivists. These art historical references are expanded by inspirations of everyday life: here, both Comic and Street Art can be a source of inspiration; as well as a note with telephone doodles.
As a result, Greenbaum’s paintings stand for an abstraction, which raises diagrammatic and ornamental associations, creates spaces, and extends abstract painting by diverse references – painting released from a claustrophobic state, as Greenbaum herself calls it.

Joanne Greenbaum *1953, lives and works in New York. She studied painting at Bard College, Annandale-on-Hudson, New York. For a younger generation of artists, she plays a pioneering role in the field of abstract painting and has a large influence on the New York art scene.
Solo- and group exhibitions include, among others: MoMA PS1, New York; CCA Andratx, Mallorca; Museum Abteiberg, Mönchengladbach; Haus Konstruktiv Museum, Zürich and the Chinati Foundation, Marfa, Texas. Furthermore she is represented in various institutional collections around the world such as the Herbert F. Johnson Museum of Art, Ithaca; Museum Abteiberg, Mönchengladbach; Haus Konstruktiv Museum, Zürich; Rose Art Museum, Waltham und CCA Andratx, Mallorca.