MARKUS KARSTIESS PRESENTS
CLAUDIO ABATE/ROBERT SMITHSON
WAS DIE ERDE SIEHT (WITH THE EYES OF THE EARTH)
16 JANUARY – 27 FEBRUARY 2015

Placard „Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 Vintage, 100 x 69 cm, published by Galleria L'Attico 1969<br>Photo©Claudio AbateInvitation card „Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 Vintage postcard, 11,5 x 17,5 cm, published on the occasion of the <br>exhibition at Galleria L'Attico, 1969Markus Karstieß, Boxes (Entropic) I, 2014 (inside box)<br>Glazed ceramic, glass waste, glaze remains, unique<br>36,5 x 27,5 x 18,5 cm, Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß, Boxes (Entropic), 2014<br>Glazed ceramic, glass waste, glaze remains, each unique<br>Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß presents Claudio Abate/Robert Smithson<br>With the Eyes of the Earth, Installation view<br>VAN HORN, Düsseldorf 2015
Markus Karstieß, Scholar's Rock, 2015<br>Glazed ceramic, asphalt, c. H. 10 x 25 x 19 cm, unique,<br>KAR_228_VH, Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß, Scholar's Rock, 2015<br>Glazed ceramic, asphalt, c. H. 32 x 36 x 21 cm, <br>KAR_227_VH, Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß, Scholar's Rock, 2015<br>Glazed ceramic, asphalt, c. H. 21 x 15 x 15 cm <br>KAR_229_VH, Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß, Scholar's Rock, 2015<br>Glazed ceramic, asphalt, c. H. 17,5 x 27,5 x 20 cm KAR_230_VH,<br>Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß, Scholar's Rock, 2015<br>Glazed ceramic, asphalt, c. H. 16 x 20 x 18 cm <br>KAR_231_VH, Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß, Scholar's Rock, 2015<br>Glazed ceramic, asphalt, c. H. 31 x 18 x 15 cm <br>KAR_232_VH, Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß presents Claudio Abate/Robert Smithson<br>With the Eyes of the Earth, Installation view<br>VAN HORN, Düsseldorf 2015Claudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio Abate

Claudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio Abate

Claudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7<br>Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7, Installation view<br>Galleria L'Attico 1969, Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7, Installation view<br>Galleria L'Attico 1969, Photo©Claudio AbateClaudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7, <br>Installation view<br>Galleria L'Attico 1969, Photo©Claudio Abate

Claudio Abate,"Robert Smithson, Asphalt Rundown", 1969 <br>b&w photo 2014, sheet 36 x 50 cm, Ed. 7, Installation view<br>Galleria L'Attico 1969, Photo©Claudio AbateMarkus Karstieß presents Claudio Abate/Robert Smithson<br>With the Eyes of the Earth, Installation view<br>VAN HORN, Düsseldorf 2015Markus Karstieß, Down Is Up, 2014<br>Tin-lead alloy, 54 x 18 x 45 cm, unique<br>Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß, Boxes (Entropic), 2014<br>Glazed ceramic, glass waste, glaze remains, set of 3<br>Courtesy VAN HORN, DüsseldorfMarkus Karstieß, Boxes (Entropic), 2014 (inside box)<br>Glazed ceramic, glass waste, glaze remains, set of 3<br>each 36,5 x 27,5 x 18,5 cm, Courtesy VAN HORN, Düsseldorf

Wir freuen uns das Jahr 2015 mit einer sehr besonderen Ausstellung von und mit Markus Karstieß zu beginnen.

Ein für Markus Karstieß und seine Arbeit prägender Künstler ist Robert Smithson (1938–1973), mit dessen Werk „Asphalt Rundown” von 1969 er sich intensiv beschäftigt hat. Der original Schauplatz dieser ersten Land Art Skulptur Smithsons geriet direkt nach der Ausführung sofort wieder in Vergessenheit. Während seines Stipendiums in der Casa Baldi im letzten Jahr grub Karstieß sie in einem verwaisten Steinbruch bei Rom wieder aus, um sich ihr auf diese Weise filmisch zu nähern. Beim Ausgraben erschien jetzt zum ersten Mal jene Seite der Arbeit um die es Smithson letztlich ging und die bisher nur von der Erde selbst gesehen werden konnte.
Smithsons Skulptur gründet in einer Auseinandersetzung mit Entropie und thematisiert hier, Ende der 60er Jahre, das Versiegeln der Erde im Urban-Sprawl (urbane Zersiedelung), markiert aber auch das Ende des abstrakten Expressionismus in dem die monumentale Geste eines Jackson Pollock Drippings Wirklichkeit wird. Vorbild für seinen Asphaltguss war ein Wasserfall in New Jersey aus Smithsons Kindheit. Als eine der ersten Landart Kunstwerke markiert „Asphalt Rundown” einen radikalen Umgang mit den Möglichkeiten der Skulptur.

Die Arbeit hat „keinen Anfang und kein Ende”, so Smithson. Die bei diesem Guss letztendlich zufällig entstandene Form ist, wie die Natur, aus sich heraus bedingungslos „schön”. Sie kann als künstlich, eruptive Erscheinung gesehen werden, die im permanenten Fluss ist wie eine Performance, die immer langsamer wird und nie endet.
Die von der Ausführung von “Asphalt Rundown” existierenden Fotografien von Claudio Abate galten zum Teil Jahrzehntelang als verschollen. Während seiner Untersuchungen gelang es Karstieß den Fotografen ausfindig zu machen und die seltenen Fotografien werden erstmals komplett gezeigt. So werden in der von Karstieß konzipierten und zusammengeführten Ausstellung neben den Fotografien sowohl der Film über die Ausgrabung von “Asphalt Rundown” als auch die tatsächlichen Asphaltreste und Karstieß eigene, davon ausgehenden Werke zu sehen sein.
„ … In seiner Ausstellung hält Karstieß seine Suche nach dem fest, was vom Asphalt Rundown übrig geblieben ist. Dazu gehören vorbereitend Aufzeichnungen von Gesprächen mit Menschen, die damals beim Asphalt Rundown zugegen waren, wie der Galerist Fabio Sargentini und Claudio Abate, die Fotos von Abate, die während der Aktion entstanden sind, Ephemera, wie das Plakat und die Einladungskarte der Galleria L’Attico, aber auch das Aufsuchen und Ausgraben des Asphalt Rundowns selbst. In seinem Film Was die Erde sieht (2014), der den gleichen Titel trägt wie die Ausstellung selbst, läuft Karstieß über den Abhang, an dem der Asphalt Rundown stattfand, sucht sich einige Stellen aus, die aufgrund der Fotografien von damals aller Wahrscheinlichkeit nach noch mit Asphalt bedeckt sein sollten und beginnt mit einer Schaufel, das Gras und die Erde dort abzutragen. Wir sehen hier die Erforschung der eigenen künstlerischen Quellen, die Huldigung und zugleich die Zerstörung einer Ikone, ein physisches und psychisches Abarbeiten an den eigenen Wurzeln. In einer Szene liegt Karstieß erschöpft auf dem Rücken, die Sonne scheint, es sind 40 Grad und er muss innehalten, sonst bekommt er einen Sonnenstich. Es gibt wohl nur wenige künstlerische Momente, die so ehrlich sind, wenn es um die Auseinandersetzung mit den eigenen Urvätern geht. …”

(Textauszug von Sylvia Metz aus der zum Ende der Ausstellung erscheinenden Publikation)

Markus Karstieß *1971, lehrt in München, lebt und arbeitet in Düsseldorf. Ausstellungen u.a. im Museum Morsbroich, Leverkusen; Kunstsammlung NRW K21, Düsseldorf; Museen Haus Lange Haus Esters, Krefeld; Middlesbrough Institute of Modern Art; Hatton Gallery, Newcastle; Museum Villa Rot; Krefelder Kunstverein; Galerie im Taxispalais, Innsbruck; Museum Baden, Solingen

We are delighted to be starting the year 2015 with a very special exhibition conceived and executed by Markus Karstieß.

One formative artist for Karstieß and his work is Robert Smithson (1938-1973), with whose piece “Asphalt Rundown” from 1969 he deeply engaged himself. The original location of this first Land Art sculpture by Smtihson faded into obscurity right after its execution. During his scholarship at Casa Baldi last year Karstieß unearthed it from an abandoned stone pit near Rome in order to approach it cinematically. During the excavation the aspect of the sculpture Smithson was foremost concerned with appeared for the first time – that side which was so far only seen by the eyes of the earth.

Smithson’s sculpture is based on a engagement with entropy and addresses, at the end of the 1960s, the sealing of the earth in the Urban Sprawl. It marks as well the end of Abstract Expressionism in which the monumental gesture of a Jackson Pollock Dripping becomes reality. The model for his asphalt cast was a waterfall in New Jersey from Smithson’s childhood. As one of the first Land Art artworks “Asphalt Rundown” marks a radical use of the opportunities sculpture offers.

The work has “no beginning and no end,” Smithson said. The cast’s appearance was eventually caused by chance and is – like nature itself – unconditionally “beautiful” on its own accord. It might be seen as an artificial, eruptive phenomenon, which is in permanent flux – like a performance that is getting slower but never ends.

The existing photographs of the execution of “Asphalt Rundown”, taken by Claudio Abate, were in part believed to be lost for decades. During his research Karstieß was able to trace the photographer. Those rare photographies are now exhibited for the first time. Moreover Karstieß’ exhibition shows the film of the excavation of “Asphalt Rundown” as well as the remains of the asphalt and Karstieß own resulting artworks.

“….In his exhibition Karstieß captures his search for what remains of “Asphalt Rundown”. The exhibition includes the documentation of conversations with people that were present at the execution of “Asphalt Rundown”, e.g. gallery owner Fabio Sargentini and Claudio Abate, Abate’s photos that were taken during the event, Ephemera like the placard and the invitation card of Galleria L’Attico, as well as the visit and excavation of “Asphalt Rundown” itself. In his film “With the Eyes of the Earth”, which bears the same title as the exhibition, Karstieß walks along the slope where “Asphalt Rundown” took place, looking for some spots which, according to the photos of that time, might in all probability be still covered with asphalt and starts digging with a shovel to remove grass and soil.. Here we see the exploration of the very own artistic sources, the homage and at the same time destruction of an icon, a physical and psychological processing of the own roots. In one of the scenes an exhausted Karstieß lies on his back in the sunlight. It’s about 40 degrees Celsius and he has to take a break in order not to catch a sunstroke. There might be only few artistic moments being so honest in the dialogue with ones forefathers…..”

(excerpt by Sylvia Metz from the publication which will be released at the end of the exhibition)

Markus Karstieß, *1971 teaches in Munich, lives and works in Düsseldorf. Exhibitions include Museum Morsbroich, Leverkusen; Kunstsammlung NRW K21, Düsseldorf; Museen Haus Lange Ester, Krefeld; Middlesbrough Institute of Modern Art; Hatton Gallery, Newcastle; Museum Villa Rot; Krefelder Kunstverein; Galerie im Taxispalais, Innsbruck; Museum Baden, Solingen